Cruisen voor beginners: zondag 9
sept. 2012 Genua - Schip De Fantasia
Vertrek
met mooi weer vanaf Schiphol, om 8.15 uur naar Milaan. Daarna met een busje
naar Genua (Genova), geboorteplaats van Columbus, ontdekkingsreiziger, zoals
wij nu. Niets van de stad gezien, alleen de haven (grootste van Italië) met de cruiseterminals, want
je moet direct inschepen. Er wordt een scheepspasje aangemaakt en een foto
genomen voor in de computer. Die kaart moet je overal mee naar toe nemen, het
is tevens je betaalmiddel, gekoppeld aan je creditcard.
Schip
verkennen. Om een beetje indruk te geven van het geheel: het schip, De
Fantasia, onderdeel van de Italiaanse MSC vloot, is 333,30 m. lang en 37,92 m.
breed. Het schip werd in 2008 gedoopt door Sophia Loren en heeft ruimte voor max. 4300 passagiers en 1300 personeelsleden. Achtien dekken hoog, gelukkig 18 liften, waarvan 2 panoramaliften. Prachtige trappen ingelegd met Svarowski
kristal, grote kroonluchters, veel chroom en marmer. Alles stijlvol ingericht,
maar een beetje overdone.
Het
bootje verlaat de kade om precies 17.00 uur met een afscheidsritueel.
Scheepsgetoeter en op dek 15 (zwembad) wordt gezongen, geklapt, gedanst en
(uit)gezwaaid, erg feestelijk.
Het diner
wordt in twee zittingen genoten, de eerste om 19.00 uur, de tweede om 21.30
uur. Zo kan de eerste groep eters na hun diner naar het theater (1600 plaatsen,
de Hoornse Parkschouwburg zou er jaloers op zijn!) en de tweede groep voor hun
eten.
De eerste
avond valt het eten tegen; opgewarmde frietjes heb ik in Nederland nog nooit
gegeten.
Hut 9008
met zeezicht, recht vooruitzicht op het schip, is schoon, netjes en ook weer
stijlvol ingericht. Bed ligt heerlijk, alleen kussen is iets minder, nou ja,
als dat alles is...
Woensdag 12 september 2012 Afrika: Tunis
Donderdag 13 september 2012 Dag op zee
Maandag 10 september 2012 Napels - Pompeii
De vorige avond de bestelling opgegeven en om half acht: ontbijt in de hut! Jammer dat de croissants zoet zijn, echt Italiaans, verder lekker.
Nieuwe passagiers zijn verplicht mee te doen aan de reddingsoefening; met het reddingsvest uit je hut, (als het schip dus vergaat moet je eerst naar je hut om je reddingsvest te halen, terwijl de kapitein kan besluiten de liften stil te zetten, de Titanic is er niks bij.... Gelukkig drijven er geen ijsbergen in de Middellandse Zee, 1 van de redenen dat ik op deze cruise zit en niet die naar Groenland!) en dan naar de verzamelplaats. Daar reddingsvest omdoen en afwachten... nee, helaas mochten we niet in de reddingsboten plaatsnemen en afdalen, leuk, tussen wal en schip.
En nu maar hopen dat we geen dronken Italiaanse kapitein hebben.
Enfin, we gaan op expeditie en wel naar Pompeii!
Deze opgegraven stad is in 79 na Chr. bedolven onder een metershoge modder- en lavastroom samen met het plaatsje Herculaneum, door de uitbarsting van de vulkaan Vesuvius. Hierna lag het onder een laag vulkanisch as en daardoor is alles goed bewaard gebleven, tot het per ongeluk werd gevonden in de 18e eeuw. Door de opgegraven mensen, dieren, gebruiksvoorwerpen en het eten, zoals graan, brood en honing, krijgen we een goed idee van hoe de Romeinen in die tijd leefden. Het badhuis, met sauna en centrale verwarming, de supermarkt, de bordelen, en de riolering waren al aanwezig. Er is zelfs brood gevonden in de oven van de bakkerij, het was goed doorbakken....
Hoewel ik er jaren geleden al was, heb ik ook nu weer genoten en nieuwe dingen gehoord en gezien, echt de moeite waard.
Het is wel massa-toerisme. Een bus vol met Engelstalige passagiers naar Pompeii, een bus met Franstalige, een bus met Duitstalige, een bus met Italiaanstalige, en dan is dit nog maar 1 excursie. Vanaf het schip gaan er 8 excursies, sommige duren de hele dag (Napels, Capri, Vesuvius), die van ons slechts 4,5 uur (€ 51,- p.p.). 's Ochtends staan er ruim 40 bussen op de kade te wachten...
Het is heerlijk weer, 28 graden en dus even zwemmen... Het zwembad is gevuld met zeewater en heerlijk fris na een stoffige excursie. We besluiten het restaurant nog een kans te geven en deze avond is het duidelijk beter, erg lekker zelfs! Een glas wijn bij het eten kost 5 euro en daar komt dan nog 15% bedieningskosten bij. Een fles water 2,30 euro. Tsja, cruisen is prijzig...maar leuk om een keer mee te maken.
Vanuit Napels vertrek om 19.30 uur, door de Golf van Napels, richting Palermo.
Dinsdag 11 september 2012 Palermo (Sicilië)
Na een rustige nacht varen komen we stipt om 9 uur aan in Palermo. Geweldig om te zien hoe dit giga-schip, met zijn 330 meter lengte, draait in de haven en dan in zijn achteruit aanmeert aan de kade, gewoon sensatie! Op dek 15 ( je kunt tot 18) kijken wij neer op de stad, het schip is hoger dan de dichtsbijzijnde flat.
Vanavond is er een gala-diner en iedereen wordt opgeroepen zich netjes aan te kleden, maar eerst gaan we van boord voor een excursie.
Palermo, de hoofdstad van het eiland Sicilië, is vooral bekend door de maffia (in boeken en films) en heeft ca. 643.000 inwoners. Er ligt een vruchtbare vlakte om de stad heen, die men de Conca d'Oro (gouden schelp) noemt (veel vruchten en groenten ). De stad zelf is rijk aan geschiedenis, cultuur, architectuur, kunst en eten (lekkerste ijs van Italië, welke wij ook even zelf geproefd hebben).
We beginnen onze tour in Monreale, 8 km. ten oosten van Palermo. Via trappen gaan we de berg op waar de kathedraal staat, 1 van de belangrijkste middeleeuwse monumenten van Italië, de Santa Maria la Nuova. Gebouwd rond 1174 en tien jaar later al klaar. Een mengeling van Arabische en Griekse bouwkunst met prachtige mozaïeken, bewerkt met zo'n 1500 kilo bladgoud.
Hierna terug, voor een bezoek aan de kathedraal (1185) van Palermo. Een massaal, indrukwekkend gebouw van kalksteen, gebouwd op last van Willem de Goede's aartsbisschop, met graftomben van Hendrik VI, Roger II en Frederik II.
We bezoeken nog een kerk, waarvan ik even de naam kwijt ben, teveel cultuur op 1 dag? En lopen nog een stukje door de stad waar we aankomen op een bijzonder kruispunt, met op iedere hoek een groot standbeeld in pracht en praal. Het is een drukke stad, Palermo, met veel scooters, brommers, taxi's, auto's, maar weinig openbaar vervoer en weinig parkeerplaatsen, zodat dubbelgeparkeerd staan hier vaak voorkomt en dat veroorzaakt weer oponthoud, nee, niet mijn stad.
Terug aan boord gaan we nog even zwemmen, heerlijk! Het vertrek uit Palermo is geweldig, naast ons ligt een andere (lees: kleiner cruise-) schip en als wij vertrekken, met getoeter, staan ze allemaal te zwaaien, heeeel leuk!
Daarna optutten voor het gala-diner. Vooraf kun je nog borrelen met de kapitein (nee, hij heet geen Stubbing van the Loveboat, maar Ferdinando Ponti). Het is leuk om de dames in het lang te zien en de heren in nette pakken. Tuurlijk zijn er ook mensen die dit niet doen... Die vallen duidelijk uit de boot (oh, sorry, woordspeling).
Bij aankomst, vanaf de kade, krijgen we een welkom van de lokale muziekband, kamelen (om op te rijden) en mannen met roofvogels op hun arm (voor foto's).
Vertrek voor de excursie is vroeg, 8 uur, en dat is, gezien de te verwachte hitte, begrijpelijk. Vandaag zal de temperatuur oplopen tot 30 graden. Petje op, water mee en goede schoenen aan, geen sieraden om en bedekte kleding (geen blote bovenarmen of knieën). We moeten door de douane en een immigratiekaart invullen, ja, we zijn in Afrika!
Met de bus gaan we naar de overblijfselen van de stad Carthago. Onderweg zien we de mengeling van Afrikaanse, Arabische en Westerse culturen. Een Starbucks! Echt, in Tunis, geweldig! Maar ook: veel (zwerf-)afval, armoede, zwerfhonden, krotten, slecht onderhouden huizen, winkels enz..
De oude stad Carthago, nu een suburbia van Tunis, met grote (deels overdekte) haven, werd in 814 voor Chr. gesticht door de Phoeniciërs, als handelsnederzetting, met een kasteel en tempel. Het is een hoofdstad geweest van de provincie Afrika, met groot historisch belang, van de Romeinen enéén van de belangrijkste steden van het Romeinse Rijk. Om vervolgens in de 7e eeuw weer verwoest te worden door de Arabieren. In 1979 is deze stad op de Unesco Werelderfgoedlijst geplaatst.
Nog een snel bezoek aan de Antonin Baths, grootste Romeinse badencomplex, buiten Rome zelf, met een (verwoest) aquaduct van 143 kilometer (!), omdat ze even in de buurt geen water konden vinden. Opmerkelijk is nog dat achter deze oude baden, het paleis van de onlangs verdwenen premier van Tunesië ligt. Na zijn vertrek vond het leger miljoenen aan goud en diverse hoeveelheden buitenlands geld.
Dan gaan we naar de Medina (de oude stad van Tunis). We bezoeken een souk (overdekte markt), met een tapijtfabriek en een parfum-destilleerderij. De gids waarschuwt om vooral te onderhandelen over de prijs van iets wat men wil kopen, het is een onderdeel van hun cultuur. De markt is een wirwar van straatjes en de gids wordt goed in de gaten gehouden. Mannen, overal mannen, slechts hier en daar een vrouw (Tunis heeft 1,5 miljoen inwoners).
Huizen zijn hier ook allemaal getralied, er wordt verteld tegen criminelen, maar anderen zeggen om de vrouwen binnen te sluiten... In de nieuwe wijken van de stad lopen meer vrouwen, soms ook modern gekleed en zonder hoofddoek of sluier.
De gids vertelt ons vol trots dat het onderwijs hier helemaal gratis is, om vooral iedereen te stimuleren veel te leren.
Terug op het schip lekker lunchen, zwemmen en op een ligbed liggen! Vertrek om 17.45 uur, maar het is nogal hectisch op de kade en meerdere keren wordt een dame omgeroepen aan boord om zich te melden.... En dan gaat de loopplank omhoog en vertrekken we... Zit ze nou wel of niet aan boord? We vertrekken weer precies op tijd; 17.45 uur en geen minuut later, ook al heb je de boot gemist....
Donderdag 13 september 2012 Dag op zee
Vandaag varen we vanaf Tunis, langs de Balearen (Majorca), richting Barcelona, ruim 490 zeemijlen. Wat doen 4000 mensen op een cruise-schip wanneer die de hele dag op zee is? Juist; eten, drinken, winkelen etc..
Omdat het iets bewolkt is beginnen wij rustig aan met een lekker, gezond ontbijt; verse ananas, yoghurt en een eitje en daarna een kopje Italiaanse cappuccino of twee. Een beetje de schuit verkennen op dekken die we nog niet hebben gehad. Daarnaast mensen bekijken en luisteren; ik herken inmiddels het Italiaans (hoger personeel) als schreeuwerig, opdringend. Het rustige Indonesisch (personeel) en van de passagiers : Engels, Duits, Frans, Spaans, Zweeds, Noors of Deens (die kan ik niet onderscheiden), Belgisch, Zwitsers/Oostenrijks, Japans/Chinees (ook niet te onderscheiden)en af en toe iets Oost-Europees. Het blijft een leuke bezigheid. Vandaag roep ik dan ook weer uit tot LMD!
In de middag begint het weer op te klaren en gaan we op zoek naar een ligbedje, net als 3000 anderen...Zo komen we op een ander dek te liggen, dek 16, vlakbij de Gaudí-bar. Leuk bruggetje naar onze dag van morgen; bezoek aan de stad Barcelona, en in het bijzonder aan de creaties van Antoni Gaudí, Spaans architect, bekend van o.a. de Sagrada Família, basiliek (in aanbouw).
We kabbelen we een tijdje door.... Zien de zon ondergaan en besluiten nog een cocktail te nemen, gut, wat hebben we het zwaar!
Vrijdag 14 september 2012 Barcelona
Ja, vandaag gaat het gebeuren! Mijn lang gekoesterde wens gaat in vervulling, een bezoek aan Barcelona en speciaal Antoni Gaudí's werken. En het is weer prachtig weer, er wordt 24 graden verwacht, mooi voor foto's.
Onze aankomst was spectaculair! Hoe kan zo' n kapitein die giga-schuit toch in zijn achteruit inparkeren tussen een brug (rondweg Barcelona) en een ander cruise-schip? Geweldig, centimeter werk en zo precies, misschien geoefend?
Na het ontbijt verzamelen we in het theater, met nog honderden anderen. Ook dit keer zijn er verschillende excursies en staan de bussen klaar. Wij zitten in bus 1, vandaag met engels- en duits-sprekende passagiers. Vanaf het schip zag ik al herkenbare punten in het landschap; de Mont Juïc, de berg even buiten Barcelona, die ken ik van de boeken van Zafón, schrijver van: Het lied van de schaduw, over Barcelona en zijn bewoners, en ik zie in de verte de Sagrada Família in de steigers.
Wat een goed geoliede machine, dat schip; helemaal beneden aan de kade wordt vuilnis afgevoerd en schoon water en diesel er ingepompt, een verdieping hoger gaat de bagage van de vertrekkende passagiers van boord naar de terminal, daarboven de vertrekkende passagiers. Wij, de excursie-passagiers vertrekken via dek 7 naar een wandelslurf en komen zo bij de bussen, niemand heeft last van elkaar.
Om 9.30 uur vertrekken we dwars door Barcelona. We zien de Ramblas (in de verte), het Columbus-standbeeld en gaan in één rechte weg naar het noorden. We passeren Casa Milà en Casa Batlló, 2 ontworpen woningen van Gaudí, en ik denk nog: "Oh, op de terugweg gaan we natuurlijk binnen kijken, laat ik nu maar vast foto's maken van de buitenkant".
In het noorden van de stad ligt Parc Güell, ontworpen in 1900, tijdens de bouw lag dit nog ver buiten de stad. Inmiddels is de stad uitgegroeid tot 1,7 miljoen mensen en die moeten ergens wonen. Wel, het is nooit ontworpen als park, maar als woonwijk. de eigenaar Eusebi Güell, gaf Gaudí de opdracht voor een tuinstad op zijn 15 hectare grote landgoed.
Het ontwerp was toen eigenlijk te futuristisch voor die tijd en mensen wilden er niet wonen. Gaudí heeft tot zijn dood, daar in een eigen ontworpen (model)woning gewoond.
Veel mensen kennen dit park van de kronkelige bank met mozaïeken in vele kleuren.
Na een kort bezoek vertrekken we naar de Basiliek Sagrada Família (begin bouw 1883 en nog vele jaren te gaan), omdat we als groep op een bepaalde tijd naar binnen moeten. We krijgen een korte rondleiding en wat tijd voor onszelf. Prachtig, wat heeft die Antoni Gaudí een fantasie gehad (te zien in het museum) en hoe hij bepaalde bouwstijlen met elkaar heeft verbonden is geniaal, zowel technisch als in details. Hij ligt zelf begraven in de catacomben, waar je, helaas, geen toegang tot hebt. Ik heb al heel wat kerken, kapelletjes, kathedralen en basilieken gezien, maar deze spant de kroon!
Inmiddels is het één uur en moeten we terug. Ik, met mijn naīviteit, denk nog dat we teruggaan naar de huizen die Gaudí heeft ontworpen, maar neeeeee, de excursie is afgelopen! Oh, balen, zo kort, zo weinig gezien, maar gelukkig hebben we de foto's nog!
Zaterdag 15 september 2012 Marseille
Onze laatste plaats voor we weer terugkeren in Genua, waar we begonnen.
Vandaag hebben we besloten om niet met een georganiseerde excursie mee te gaan, maar een shuttlebus naar het centrum te nemen en dan zelf rond te lopen. Vanaf de boot kun je kaartjes kopen voor de bus (€15,- p.p.p.d.). Lopen is geen optie, het centrum ligt 6,5 km. verder en is zonder goede kaart niet te vinden.
In de stad stappen we uit bij een pleintje, vlakbij de oude haven. We treffen een dame achter een stalletje vol "echte" zeep uit Marseille, alle kleuren en geuren aanwezig, rozen, jasmijn, seringen, lavendel, oh heerlijk, dit is Frankrijk! Achter haar de fabriek, waar je wel de ingrediënten mag zien en het eindproduct, maar niet het procédé. Ze babbelt nog wat over mijn Frans, pakt de zeepjes in en dan gaan we op weg naar een lekker kopje koffie op een terras in het zonnetje.
Op weg naar de oude haven zien we in de verte, op een berg, een kerk. Nee, vandaag maar eens niet, het kan ook te gek...(Basiliek Notre Dame de la Garde, 162 m. hoog)
We lopen een beetje door de stad en komen, geheel onverwacht, een markt tegen. Later nemen we nog een lunch en zijn rond half 2 weer terug op het schip... op tijd voor een ligbedje en vroeg genoeg om ons te installeren voor het vertrek vanuit de haven, altijd leuk!
nouuuuuuuuuuuuuu, wat zien we er gesellug uit zo aan tafel. netjes gekleed. keeeeeeeeeeurig.
BeantwoordenVerwijderennu de andere 7 dagen nog toevoegen hier. leuk al die fotos er bij. kan zo weer wegdromen naar de middelandse zee...................