zondag 1 september 2013

1 sept. 2013 Onderweg....Liechtenstein

Jaaaaa, daar gaan we weer! Hoofd Reisleiding en ik zijn weer op pad.
Vanmiddag vertrokken uit Loo, via Oberhausen naar de A3, de 6 baans Autobahn naar het zuiden, Keulen, Frankfurt en Stutttgart. Ik kan me herinneren uit vroegere tijden (zo'n 30 jaar geleden, met mijn ouders in het Dafje op weg naar Verona en het Gardameer), dat het niet zo druk was. Nu worden we ingehaald door vette Porsches, dikke Mercedessen, gloednieuwe Audi's, cabrio's en zelfs Ferrari's! En wel met snelheden van 150 km., hoezo crisis?

Inmiddels zijn we van de grote weg af en zitten we in een dorpshotelletje, te genieten van een heerlijke salade, drankje en voor-oorlogse prijzen.

Maandag 2 september 2013 - Verjaardag van Hoofd Reisleiding, begint goed; ik heb vlaggetjes opgehangen en cadeautjes op zijn bed gezet, als hij uit de douche komt ga ik zingen! In de ontbijtzaal zet ik op zijn bord een muffin met een kaarsje erin! Echt jarig!


We vertrekken via Stuttgart naar Oostenrijk. Over de grens zien we de Alpen! Uiteindelijk komen we in Klaus. Hotel met zwembad! We gaan meteen wandelen, het is heerlijk weer, ik zie een beek en wil de bron zoeken....
's Avonds eten we in het hotel en krijgen een verrassingsdessert: Schwarzwalderkirschtorte met Schnaps en voor mijn jarige vriendje een kaarsje er in en ze zingen voor hem!

Dinsdag 3 september ; Op naar Liechtenstein! In het Rijndal van de Alpen ligt dit 24 km. lange dwergstaatje (het op 5 na kleinste land op aarde).
Vanochtend naar Vaduz, de "hoofdstad", waar bovenop de berg Hans Adam II woont, die neerkijkt op zijn onderdanen. Vaduz is niet eens de grootste stad, er wonen slechts 5000 inwoners. Op 160 km2 wonen 37.000 inwoners. De levensstandaard is hier het hoogste ter wereld en dat terwijl ze geen grondstoffen hebben. Hoe doen ze dat dan?

Vanaf deze berg kijkt Hans Adam II

Nou, het is een belastingparadijs en ze hebben enorm veel wintersporttoerisme, daarnaast hebben ze Hilti (ruim 1900 werknemers) als grootste werkgever en exporteur van gereedschappen voor de bouw.
Opmerkelijk is nog dat Liechtenstein in het verleden het eerste land was dat de doodstraf afschafte (in 1798 laatste doodstraf).
's Middags gaan we zwemmen bij het hotel en hebben het zwembad voor ons alleen (niet zo gek, als het water zowat bevroren is), met uitzicht op de bergen. Hoe mooi wil je het hebben?



Dal van Malbun, Liechtenstein.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten