maandag 25 mei 2015

San Francisco en Alcatraz enz.

Vertrek maandag 18 mei 2015 Amsterdam-San Francisco

Na 3 kwartier douane op vliegveld San Francisco, gingen we naar het verhuurbedrijf voor onze Ford Escape. De papieren waren in orde, we dronken een kopje koffie en gingen de auto, beneden, in de garage ophalen. Daar stond hij, op P14, te glanzen, alleen er zaten 2 dames in, op het punt van wegrijden! Of wij dan maar een andere auto wilden uitzoeken... Nou, ik dacht het niet! Zij bleken een fast-pass te hebben en konden een auto uitzoeken en gaan, bleek echter dat deze auto dus al door ons was gereserveerd.
Met onze Hollandse TomTom en Amerikaanse kaart (slim!) gingen we op zoek naar het Grant hotel, in centrum SF, auto geparkeerd op valet parking ($28 per dag). Even rondgelopen, biertje gedronken, wat gegeten in Chinatown en de Cable Tram gezien, heuvel op en heuvel af.

San Francisco werd gesticht tussen 1776 (eerste nederzetting om de baai te bewaken) en 1848 door Spanjaarden. Slechts een paar jaar later, door de vondst van goud, had SF al een kwart miljoen inwoners. Momenteel met ruim 7 miljoen mensen in de hele agglomeratie is het de 4e stad van de Verenigde Staten.
De stad, gebouwd op de San Andreas breuk in Californië, werd in 1906 getroffen door een heftige aardbeving, aardplaten die langs elkaar schuiven veroorzaken nog steeds aardbevingen, zoals in 1989.

Bezienswaardigheden in de stad zijn o.a. de steile heuvels (een plaatselijk grapje is dat ze zo steil zijn, dat je, als je moe wordt, er tegenaan kunt leunen), de Golden Gate Bridge, Alcatraz, Chinatown en de kabeltrams. Daar is trouwens ook nog een mooi verhaal over; voor de komst van de benzinemotor liet menig paard het leven tijdens de beklimming van een der heuvels. In 1873 zag Andrew Hallidie hoe een koets een van de heuvels af bolderde en de paarden achter zich aan sleepte. Hij besloot dat de stad een tram nodig had. Er rijden nog steeds 39 trams, over drie lijnen door de stad.
Wij wilden ook wel mee, maar er zitten alleen toeristen in en er staan rijen dik te wachten om even met het trammetje mee te mogen (voor $6,- enkele reis). Dus nee, wij zuinige Hollanders gingen wel even lopen..... Ooit heuvels beklommen met 31,5% stijging? Een AED apparaat bovenaan is geen overbodige luxe....

Dinsdag 19 mei Alcatraz

Naar beneden lopen is een eitje (deels door Chinatown, waar we gisteren ook nog even waren en wat aten), richting haven en Fisherman's Wharf. Een vrolijk geheel van winkels (souvenirs) galeries en eettentjes rond diverse pieren van de haven. In de verte is de Golden Gate Bridge te zien, gebouwd in vier jaar, voor 35 miljoen dollar, klaar in 1937. Er zijn constant 30 schilders bezig, het hele jaar door, om de brug te onderhouden.
Na de lunch en een stevige wandeling langs al de pieren, vertrekken we, per veerboot naar Het eiland Alcatraz. We zien de douches, luchtplaats, bibliotheek, isolatiecellen, de cel van Al Capone en de gemaakte dummies van Frank Morris en de broers Anglin, voor hun ontsnapping, waar in 1979 een film van werd gemaakt, met Clint Eastwood: Escape from Alcatraz.
In 1832 was het eiland al in gebruik voor bewaking van de baai, later als militair fort en vanaf 1934 tot 1963 als zwaar bewaakte gevangenis.

Woensdag 20 mei
Helaas, de Golden Gate Bridge lag in de ochtendmist, dus de foto's zijn crap. Dan maar de stad uit, zuid (Pacific Coast Highway), naar Henry Cowell Redwoods State National Park. Bijzonder door de redwood coast sequoia's, hele hoge, dikke bomen van eeuwen oud. Het weer aan de kust (mist en regen), maken de groei-omstandigheden ideaal. Mooie wandeling gemaakt.
Verder zuidelijker, via Point Sur (vuurtoren) langs een ruwe kust, die een beetje doet denken aan Schotland/Ierland en Cote d'Azur.
We komen terecht in een cabin, met een eigen campfire en gaan dus ook een vuurtje stoken! Tijdens de schemering komt een skunk (stinkdier) langs. En er is ook een racoon (wasbeertje) gespot.
Donderdag 21 mei
Ja hoor! Heb je ze niet thuis, dan wel in Californië, gophers! Een soort marmotten, die gaten graven als mollen, en natuurlijk nu bij ons voor de deur!
We zien onderweg pampagras, zoals wij ze bij tuincentra kunnen kopen, hier is het onkruid. De Pacific Condor vliegt om onze oren en wie dacht dat Californië plat was, met stranden, surfers en Baywatch babes met dikke tieten, moet zijn ideeën bijstellen, want deze weg, , met bergen langs de kust (De Big Sur) naar het zuiden. Dan, opeens zien we ze liggen te zonnen; honderden zeehonden (zee-olifanten worden ze hier genoemd). Het lijkt Bloemendaal wel.. Ze gaan af en toe de zee in, maar liggen het grootste gedeelte van de dag te zonnen en te vervellen. De populatie was in de jaren 80 gedaald tot onder de 50, door jacht op hun vet. Nadat ze beschermd werden is de bevolking rond deze kust gegroeid tot 15.000!
We zien nog een dolfijn en een stel fietsers, die deze weg ook volgen. Er zijn fietsers die beginnen in Angorage  (Alaska) en de hele westkust volgen naar Vuurland(Chili). We stoppen in Pismo, een toeristisch kustplaatsje, met een pier in zee, en eten wat voorgerechten, want de porties zijn hier gigantisch!

Vrijdag 22 mei
Vanuit een landschap met bergen gaan we naar groene vlaktes, wijngaarden, koeien, landbouw, maar ook droogte (geel gras) en ja-knikkers (olie) in het land. We drinken koffie in Santa Barbara op weg naar Los Angeles, de stad van de filmsterren.
Via Sunsetboulevard rijden we langs Mulholland Drive (film) en komen via Beverly Hills in Hollywood (Paramount Pictures, Universel Studio's e. Fotograveren de Walk of Fame (met de handen of voeten van beroemdheden op de grond) en de letters op de berg.
Hollywood werd gesticht in 1781 door 11 spaanse families.

Inmiddels rijden we tussen de merken Porsche, Lexus, Mercedes, Ford Mustang (liefst met open dak) en andere cabriolets. Waar zijn de Chevrolets, Chryslers, Dodges, GMC en andere Amerikaanse automerken? Het viel ook al op, in San Francisco, dat er heeel veeel Toyota rijdt, Prius m.n. en zelfs Honda Insight!
Hier bestaat een straat dus uit 4 banen heen, 4 banen terug, onvoorstelbaar in ons kleine Nederland.

Zaterdag 23 mei
Door de woestijn (Highway 101) droog, dor, hier en daar een windmolen, naar Phoenix, met een bezoek aan de trendy wijk Scotsdale.

We rijden naar Roosevelt, via de Apache trail, een echte dirt-road, daar is de Theodore Roosevelt Dam (85,34 m. de hoogste gemetselde dam ter wereld) gebouwd. Hier gezocht naar een overnachting, maar alles is vol vanwege Memorial Weekend. Wij hebben Pinksteren, maar de Amerikanen eren hun veteranen, die gevallen zijn, in welke oorlog dan ook. Dan hebben ze ook nog Veterans Day (11 nov.), dan eren ze hun, nog levende, veteranen.
Gelukkig, in Payson, heeft iemand een kamer afgezegd, gelukkig voor ons.

Zondag 24 mei
Vertrek 9.00 uur richting noorden, naar Tonto Natural Bridge State Park. Voor $5,- mochten we los! Met geweldig weer, stevige schoenen en liters water begonnen we aan de Pine Creek Trail. Een wandeling over de droge bodem van de beek. Volgens de borden 0,8 miles lang, maar erg ruig. Ach, dat zal wel meevallen, dachten we. Wij hebben overal gewandeld/geklommen, in Alaska, in de Rocky Mountains, in Zweden door het ijs en rotsen, in de Alpen bij gletsjers, ach kom, wat is ruig? Enfin, op weg naar de natuurlijke brug van travertin... Over stenen, kiezels, vasthoudend aan bomen, glijdend op natte stenen kwamen we bij een grot en later bij de Natural Bridge. Echter, daaronder moesten we nog een gevaarlijke helling nemen en met gevaar voor eigen leven zijn we samen naar beneden gegleden, waarbij zelfs de parkranger even verschrikt opkeek (de rangers stonden daar op te letten). Wat een avontuur, soms risicovol, maar zeer de moeite waard!
geslapen in Sedona.

Maandag 25 mei
Vanuit Sedona terug naar het zuiden, naar Montezuma Castle Park, grotwoningen van de Sinagua bewoners uit 400 na Chr. tot 1450 en toen vertrokken ze, oorzaak onbekend. pas in 1492 "ontdekt" Columbus Amerika.
Hierna rijden we over de Red Rock Scienic Byway, prachtige rode rotsformaties met namen als Castle Rock en Cathedral Rock.

Dinsdag 26 mei
Vroeg op pad naar het noorden, Grand Canyon State Park. Bij alle parken moet je entree betalen, wij zaten al klaar met $25,- , maar met onze jaarkaart (gekocht op Markplaats voor €15,-)
mochten we gratis naar binnen! Hoofd Reisleiding helemaal blij!
Bij het vliegveld(je) was het een komen en gaan van helicopters en kleine vliegtuigen. Massatoerisme ten top.
Wij vlogen om 11 uur met een Cesna Caravan, maar 6 passagiers en iedereen voor een raam. Wat een immens groot geheel, deze canyon. De verschillende lagen zijn goed te zien, kalk, graniet, zandsteen, schalie, modder. Door verschillende oorzaken is de Grand Canyon ontstaan:
Verschuiven van aardplaten miljoenen jaren geleden
Vulkanisme
De rivier de Colorado (rode rivier)
Erosie door wind, water, ijs

's Middags gewandeld langs de South Rim van de Canyon, net als honderden anderen.
Gegeten bij Chili's, een geweldig restaurant, met een diner van $ 20,- voor twee personen, een voorgerecht (nacho's met salsa en guacamole) en een hoofddis, beef or chicken. Bestellen kan online, via een soort iPad op tafel!

Woensdag 27 mei
Vanuit Flagstaff vertrokken in Noord/Oost richting Mexican Hat in Utah. Zagen we nog een drive-trough liquorstore! Onderweg Wupatki Nat. Park. Hier liggen ruïnes van een dorp van de Hopi-indianen, van 600 tot 1000 na Chr. In 1064 barstte de vulkaan Sunset uit en verloren de mensen hun landbouwgrond en eten.
En dan gaan we Utah in.... We komen op de kaart the dinosaurus footprint site tegen en natuurlijk gaan we even kijken, krijgen uitleg van een Navajo-indiaan, die daar zijn hele leven al woont en van zijn grootmoeder kreeg te horen over "monsters", die ook in hun geloof een belangrijke rol spelen. Later, toen de archeologen en geologen hen vertelden over de dinosaurussen, werd het duidelijk.
Op weg naar Mexican Hat, langs Monument Valley Scienic Road. Prachtige rotsformaties, morgen rijden we de weg terug, voor de juiste belichting van de foto's, pffffft....

Mexican Hat is een klein plaatsje aan de San Juan River. We logeren in een motel met pool, even zwemmen, biertje en genieten van het uitzicht.
's Avonds eten in de Swinging Steak House, enig! Kleine kaart, maar groooooote steaks!

Donderdag 28 mei
Vertrokken uit Mexican Hat naar Monument Valley. Na $20,- entree voor het Navajo Monument Park, hup, naar het bezoekerscentrum, koffie drinken op het terras met een geweldig uitzicht!
En dan gaan we met onze 4-wheeldrive Ford de dirt-road op (niet toegankelijk voor rv's of motoren), om in een loop geweldige rotsformaties te zien, die ruim 65 miljoen jaar geleden gevormd zijn en nog steeds beïnvloed worden door erosie van wind en ijs. De olifant, de drie zusters, de duim, de totempaal. Gelukkig staan er namen bij, want niet in elke rots is te zien wat het is, en sommigen ook weer wel. Het is ook niet echt een vallei, maar een vlakte met rotsen.
Na de rondrit van 17 mile, een uur, komen we weer op highway 89 en gaan via het Navajo-reservaat, met woestijnachtige omstandigheden naar Page.

Deze stad (1957) ligt aan het Powellmeer (300 km. lang), waar de Colorado in komt, vanuit de Rocky Mountains, maar ook het meer in het zuiden weer verlaat, via een stuwdam, waar elektriciteit wordt gewonnen voor de stad.
Overnachting, voor het eerst in een B&B, maar later blijkt met een shared bathroom, niet echt veel privacy. Gegeten in Bonkers, geweldig eten, en voor 18.00 uur, halve prijs, kijk,daar houden wij van! We nemen wel een toetje, krijgen een hele kar vol taart, koek,ijs e.d. te zien. We kiezen ervoor om eentje te delen, lime cake.

Vrijdag 29 mei
Speciaal ontbijt, met home-made pancakes. Op naar Antilope Canyon... Geen antilope meer te zien, die zijn door de komst van mensen geschrokken en verdwenen (lees: op de barbecue terecht gekomen).Wat een ervaring! Door een kloof lopen en dan valt de zon erdoor, er wordt een beetje zand opgegooid en je maakt de mooiste foto's! Prachtige rondingen gevormd door water en zand. Wij "doen" de UpperCanyon, er is ook een Lower Canyon
Dan even koffie bij Starbucks, waar we eigenlijk nooit meer komen. En dan rijden we naar Horse-shoe-Canyon, hier komt de Colorado rivier vanuit de dam (de Glen Canyondam) een hoekje om.

Zaterdag 30 mei
Vertrokken uit the Rose Walk In, onze B & B. Naar de Navajo-brug. Door naar Pangsuith, waar we eerst naar het motel gingen en daarna naar Brice National Park. Later blijkt dat overal de motels vol zitten (no vacancy).
In Brice zien we prachtige rotsformaties in allerlei kleuren, die vooral met de lage zon geweldige foto's geven. Temperaturen van 17 graden tot 31 en weer terug. Om 20.00 uur weer terug in Pangsuith. Tsja, waar gaan we eten, er bleek niet veel te zijn. Een aardig restaurant bleek een wachttijd van een uur te hebben, gaan we dus niet doen, en we kijken verder....Uiteindelijk wordt het een pizza, niet echt gezellig daar. Als ook nog blijkt dat er bij mij een insect in mijn olijf zit, gaan we weg.

Zondag 31 mei
Vanochtend ontbijt: keuze uit wafels, zelf bakken in een machine waar je een kopje beslag in moet doen, dan telt de machine af. Boter en stroop/jam erop en eten maar. Dan is er nog meer: muffins, donuts, bagels, geroosterd brood, cornflakes (met zoetigheid), appelsap of jus, koffie en thee. Waar zijn de bolletjes, krentenbollen, yoghurt, fruit, kaas en vleeswaren? Logisch dat 1 op de 3 Amerikanen overgewicht heeft, en handenvol geld kost aan medische zorg.

Strakblauwe hemel, het kon wel eens warm worden. Op weg naar Zion Natural Park. Met dank aan onze jaarpas komen we weer binnen en rijden op een geweldige weg. Temperatuur inmiddels 32 graden. Door tunnels komen we bij het bezoekerscentrum en gaan met een shuttlebus (op propaan) helemaal naar de verste grens van het park. Daar lopen we een trail, in bloedhitte, met flessen water, en speciale, magic, safari-hoeden. Je moet ze nat maken onder de kraan en dan gaan de gel-kristallen opzwellen en houden je hoofd koel, geweldig! Zeker voor Hoofd Reisleiding, met weinig haar. Het is zoooo warm, dat zelfs de ground-squirrels in de grond een kuiltje graven en daar in gaan liggen!
Hierna door naar het plaatsje Hurricane (orkaan) en we eten bij Barista, leuke tent met allemaal teksten op de muur van klanten die zijn geweest. We zien allerlei nationaliteiten.

Maandag 1 juni, onze trouwdag!
De benzine is hier, per gallon (= bijna 4 liter), $ 2,55 ongelood, dat is omgerekend dus ongeveer € 0,64 per liter! Kijk, dan wil je ook wel grote auto's rijden. Er zijn hier veel SUV's, pick-up's en middelklasse auto's en ook grote parkeerplaatsen.
Vanochtend was het om 9.30 uur al 32 graden!
Hier ga je dus niet in de zon liggen bakken, neeee ben je mal? Nee, als je hier bruin wilt worden, dan ga je naar een tanning-centre (bruiningscentrum) en laat je bruin SPUITEN !
Las Vegas!
Enfin, op onze trouwdag mogen we graag terugkijken op onze mooie (reis) jaren en ook nog eens te kijken naar onze Bucket-list. Tegenwoordig kunnen we vaak zeggen: "We have been there, done this, seen that..... Hoe verwend kun je zijn?

Dinsdag 2 juni
Competitie-maatschappij
Veel 50ers en 60ers, retired en in een RV (recreation vehicle)