maandag 30 oktober 2017

Boedapest voor beginners 19-23 oktober 2017

Na Wenen, wilde ik Boedapest bezoeken. Geen idee hoe het daar eruit zou zien, expres geen verhalen van anderen aangehoord, om maar zo objectief mogelijk er naar toe te gaan. Wel ooit geleerd dat het een stad was verdeeld in 2 delen, Boeda en Pest.

Het begon al goed, vertraging door gate-computers die haperden, waardoor boarden onmogelijk was.
Bij aankomst (we hadden ons voorbereid), zouden we de bus en de metro nemen, maar er werd ons een aanbod gedaan van de shuttlebus die we niet konden afslaan. Bovendien was het al donker en we begrepen (nu al) niets van de taal. Engels bood enige uitkomst.

In het hotel, gelegen in een rustige wijk van Pest, werden we allervriendelijkst ontvangen met een welkomstdrankje. Hierna op zoek naar eten. We kwamen bij een kebabtentje, die voor weinig heerlijke wraps met kebab aanbood. De zaak zelf leek op een kantine/gaarkeuken, niet echt gezellig.

Heldenplein met aartsengel
Na een goede nachtrust en een uitgebreid ontbijt gingen we de stad in. De hop-on-hop-of bus leek ons wel wat en dat bleek een goede beslissing. Met heerlijk weer, maar wel koud (bovenin de open bus) keken we onze ogen uit.
Eerst naar het noorden, het Heldenplein, via de Andrassy Ut (een soort avenue), met aan beide kanten mooie villa's, tegenwoordig vaak ambassades of consulaten (vroeger was dit een buitenwijk voor de gegoede klasse).

In centrum uitgestapt en daar rondgezworven. Prachtige gebouwen, daarnaast dan weer een gebouw op instorten. Communistische bouwwerken zijn ook duidelijk herkenbaar.
Vanaf Buda uitzicht op Donau en Pest

Met de bus naar Buda, naar boven, de Citadel en het Bevrijdingsmonument. Dit beeld staat op de Gellert-berg, 14 meter hoog, een vrouwengestalte, die een palmtak vasthoudt. Het herinnert aan de strijd om Boedapest.
Station West
Verder in de bus naar beneden. Langs de markthallen met prachtige torentjes, gebouwd in 1892-1896, met keramiek tegeltjes als dakpannen, zoiets hebben we ook al in Wenen gezien.

We stappen uit bij het station West (Nyugati palyaudvar), een monument uit de 18e eeuw. Gustave Eiffel ontwierp de ijzeren constructie. Snel een hapje in West-End, een modern winkelcentrum.
De boottocht over de Donau, zat ook in het programma. De Szechenyi-kettingbrug (1849) heeft nog antieke triomfbogen en hieronder vandaan zie je meteen het gotische Parlementsgebouw.

Parlementsgebouw
Zo varen we verder, met prachtig weer, om het eiland Margit in de Donau en weer terug. Lopend, langs de synagoge (Moors-Byzantijnse stijl, met keramiek bekleed gevels prachtig!), gaan we echt Hongaars eten. Een schotel voor 2 met allerlei vleesgerechten, salade, aardappeltjes, kool en zuur. De restjes nemen we mee in een doggybag, om het aan een zwerfster te geven. In elke grote stad aanwezig: mensen in parken, op matrasjes, MacD. bekertjes voor geld, soms met drank, vuilniszakken om zich heen bij regen. Mensonterend. Vreselijk.

Het IJzeren Gordijn
De volgende dag beginnen we om de hoek. Hier staat het "TERROR" house, met een wand vol foto's van slachtoffers van de Hongaarse Revolutie in 1956. Maandag 23 okt. is de herdenking, Dag van de Revolutie. Rond dit huis en de boulevard worden dranghekken neergezet. Een grote groep politie (Rendorseg) staan erbij. We maken nog een foto van "Het IJzeren Gordijn", een kunstwerk.

Fotogalerij slachtoffers 1956

Markthal entree
Met de Funicular (tandradkabeltrammetje) gaan we de berg weer op naar Buda, naar het kasteel en de tuinen. Aan de achterkant zien we in de diepte Buda liggen met betonnen flats uit het communistische tijdperk.
We nemen de bus naar de markthallen, waar we al eerder langskwamen. Binnenin blijkt er een geweldig aanbod te zijn van paprika's, paprikapoeder, pasta, honing, saffraan, groenten, vlees e.d.

Markthal interieur

Paprika e.d.

's Middags eten we echte goulashsoep en lopen langs 1 van de grootste synagoge's van Europa. Op de binnenplaats een treurwilg vol zilveren bladeren met namen van gevallen Joden. Opmerkelijk, in het net uitgegeven boek van Dan Brown 'Oorsprong' komt deze synagoge voor.
's Avonds een pizza op de hoek. Allemaal niet duur en lekker. Allervriendelijkst personeel.

Entree Szechenyi bad
In Boedapest moet je toch eens een keer in zo'n bad hebben gelegen.... vandaar dat we de volgende dag, lopend, naar het Szechenyi bad gaan, door het stadspark, waar toevallig een foodmarket is (leuk voor de terugweg).

Kleedhokjes
uitgang bad
Binnen zien we baden met water uit een bron van 1246 m. diepte met een temperatuur van 76 graden. Spa en wellness, massages, pedicure, alles bij de hand. Een geur van ijzer hangt om ons heen en na anderhalf uur dobberen vinden we het wel genoeg. Terug naar het park en een hapje.
Met de metro (rode lijn) gaan we onder de Donau door naar de Gellertberg. Hier ligt het andere bekende spa-bad: St. Gellert. Indrukwekkend oud gebouw met art-deco versiersels. In de berg boven, zit nog een klein kerkje. Vandaar kijk je uit op de Donau en Pest en zo zien we een (vreedzame) demonstratie met fakkels van enkele honderden mensen. Wellicht voor herdenking van de gevallen slachtoffers van 1956? Morgen is de Dag van de Republiek, dus dat heeft er ook mee te maken.
We lopen over de Frans-Jozef brug terug naar Pest, eten wat tapas en gaan met de metro terug, vooral omdat het regent.

De volgende dag, Dag van de Republiek, staan er nog meer busjes en agenten op de Andrassy ut. Het blijkt dat de president een woordje komt doen....weinig "gewone" mensen op de been, zegt dat iets?
Deze bevolking heeft al zoveel meegemaakt, zoveel overheersers, de Perzen, Etrusken, Romeinen (de baden), de Hunnen, Finnen (taal lijkt op Fins), Magyaren (kern van de Hongaren), Oostenrijkers (Habsburgers), Turken, Duitsers, Rusland en dan nu in de EU, maar nog geen euro's. Ik ervaarde de mensen als erg vriendelijk, maar op hun hoede (wellicht overblijfsel van het communisme). De stad zelf heeft 2 gezichten, enerzijds prachtige, herstelde gebouwen, anderzijds wijken waarin veel gesloopt is, de gebouwen grijs zijn en op instorten staan.
Met de bus was ideaal, je ziet veel, krijgt uitleg (kan in 48 talen!) en je kunt uitstappen wanneer je wilt. In vier dagen is alles te zien. I've seen it.

Geboekt via Travelbird, vlucht en Six-Inn Hotel (Rozsa utca) 4 nachten, 2p. incl. ontbijt € 640,50
KL1977 Amsterdam 14.25 uur - 16.20 uur Boedapest (vertraging 1 uur, ivm gate-computer defect)
KL1978 Boedapest 17.05 uur - 19.15 Amsterdam (vertraging 3 kwartier, ivm late aankomst toestel)
Shuttlebus € 36,- retour 2 p. naar hotel en van hotel weer naar vliegveld.
Ook mogelijk met bus 200E en overstappen op metro.
1 Euro = 272,3867 HUF/ 316,93 HUF
Toeristenbelasting: € 6,87 4 nachten, 2 pers.