dinsdag 2 augustus 2011

Lelijke Mensen Dag

Ja hoor, het was gisteren weer Lelijke Mensen Dag.

Vriendin J. en ik zaten koffie te drinken, op een terrasje in Shipley, een stadje bij Bradford/Leeds in Engeland. Terwijl we zaten te genieten van heerlijke koffie viel het ons op dat het nou niet speciaal de mooiste mensen waren die hier rondliepen. Sterker, we zagen geeneen die een beetje de moeite waard was.

De gemiddelde dame/heer had zichtbaar veeeeeeel overgewicht. Nu ben ik zelf niet een van de dunste, maar hier was toch echt sprake van een obesitas-explosie, ik leek er nog dun bij!  Jonge kinderen, als worstjes in wagentjes of op fietsjes, natuurlijk in hun hand een flesje cola, saucijzenbroodje of snoep.

Opvallend veel oude en invalide mensen in deze streek. Hoge kosten voor de zorg; krukken, rollators, invalidenwagens, scootmobielen of hoe die dingen ook mogen heten. En op een doordeweekse dag, zoveel jonge mensen op straat? Volgens J. werklozen, ook al zoveel... weinig werk meer in deze omgeving. Je ziet dat ook aan de vele huizen die te koop staan, de verloederende buurten, het afval op straat, het slechte onderhoud aan parken en openbare wegen.

Het warme weer zorgde ervoor dat veel vrouwen zonnig gekleed gingen. Grote tatoeages op dikke bovenarmen (zo dik zijn mijn bovenbenen nog niet eens!) en de nadruk op de boezem, met overdreven make-up, gekleurde haren en een sigaret in de mond.  Geweldig, wat een kunst om je zo slecht te kleden! En dan hebben we het nog niet over de heren gehad. Slordige kleding, soms kapot, niet geschoren (maar dan niet zoals Brad Pitt eruit zien), onverzorgd, niet echt jummie.
Vrijwel al deze mensen hebben een mobiele telefoon (waar betalen die werklozen die dan van?) en lijken geen interesse te hebben in de wereld om hen heen, kijken dom voor zich uit en schreeuwen naar hun partner/collega/kind/vrouw. Is hier blijkbaar heel gewoon, men kijkt er niet (meer) van op. Wij wel.

Wat is het toch leuk, vanaf een "veilig" terras mensen bekijken en lekker afkraken, doen jullie dat nou ook?

1 opmerking:

  1. Haha, ik kijk altijd voorbij lopend wat er zoal op de terrassen zit. Zal volgende keer wel van tevoren mijn benen scheren en mijn buik inhouden ; - )
    Overigens, zeer aansprekend geschreven. Ik zat hardop te lachen. Ga Lelijke Mensendag in mijn agenda zetten, voor volgend jaar. Maar of het nou een 'feestdag' is? ; - )

    BeantwoordenVerwijderen