maandag 25 maart 2019

Kamperen met de kat deel 1

Als kampeerkat ga ik regelmatig mee.
Vertrek (2017)
Joepie! Hij staat voor de deur, de caravan. Ja hoor, de pootjes uitgedraaid, ik loop er nog een rondje omheen en dan ga ik het opstapje op. Binnen ruikt het nog net als de vorige keer. Ons huis voor onderweg. Morgen vertrekken we naar het oosten van Nederland. Het weer is goed, dus inladen. Dat gaat niet zomaar. Simone heeft een lijst met wat mee moet. Natuurlijk voor goed weer, maar ook van alles voor slecht weer.
Ik raak er al aan gewend, al mijn spullen worden ingepakt: de etensbakjes, de tekenpen, de kattenbak, kortom alles wat een vakantie- en kampeerkat nodig heeft. Een mand heb ik niet nodig, ik slaap gewoon bij het vrouwtje op haar kussen, lekker warm in haar lange haar. Niet bij de baas, die is kaal en dat is mij te koud.
Als Kampeer en Caravan Kat zal ik mij even voorstellen. Ik ben een Noorse Boskat en mijn
Controle binnen, check!
naam is UFO. Dat komt zo…. Toen ik geboren werd, was ik een klein plat pakketje. Eerst dachten ze nog dat er geen kitten in zat, maar ja hoor! Verrassing! Daar was ik dan. Omdat dit nest met kittens allemaal met een U moest beginnen, werd het UFO, als een (ruimte)schoteltje.
Jong ging ik al mee kamperen. De eerste keer in Laren, Gelderland, samen met mijn zusje, die ook bij Simone woonde. We liepen vrij rond op de camping. Door de ook aanwezige hondjes, dachten we dat wij ook honden waren en liepen mee bij het uitlaten. Veel mensen vonden het bijzonder, nog nooit gezien! Wij leerden wat kamperen was. Voortent opzetten, haringen slaan, scheerlijnen spannen, toiletemmers legen. Overdag hingen we wat rond en ’s avonds zaten we gezellig bij de vuurkorf, later in de caravan met voortent, spelletjes te doen en dan, na een gezonde dag buiten, slapen. Alles ging goed, tot die ene keer….
Zus Lotje in de boom
We zagen roodborstjes op de grond nesten bouwen, meesjes met jongen aan de gang en eekhoorntjes in de boom. Dat was leuk, wij kregen door dat wij ook in bomen konden klimmen, echte Noorse Boskatten! Boom in, boom uit. Tot mijn zusje niet meer uit de boom durfde. Ze heeft tot ’s avonds laat in de boom gezeten. Er was sprake van assistentie van de brandweer, maar iemand zei dat als ze honger zou krijgen ze vanzelf wel weer naar beneden zou komen. 
 Dat gebeurde ook, maar wel uren later! 
Af en toe zat er wel eens een muisje onder het tentzeil, die probeerden we dan, als een grote kat, te pakken! Zo ging het een aantal jaren door, naar dezelfde mooie natuurcamping. Inmiddels is mijn zusje er niet meer, helaas, maar ik kampeer nog steeds. 
En morgen gaan we dus vertrekken. De caravan wordt aangekoppeld, de kogeldruk gemeten, lichten gecontroleerd en de voordeur gaat achter ons op slot. De muizen zullen wel dansen als ik vertrek, maar ik heb een beter gezegde: Als de kat van huis is, ligt hij vast in de caravan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten