vrijdag 15 juli 2011

Kersen

Het zijn van die dieppaarse tot bijna zwarte vruchten, met een glans op hun hoofd. Ze hebben een lief karakter en als ze eenmaal van de boom en gewassen zijn (vogelshit) geven ze hun geheim prijs: een heerlijke, sappige, zoete smaak waarbij je smaakpapillen trillen. Jaaaa, dat zijn KERSEN!

Zo kreeg ik 2 kistjes, B-klasse kersen. De AA-klasse gaat naar de veiling en de A-klasse wordt bij de fruitteler aan de straat verkocht. Ze worden iedere dag geplukt en uitgezocht. Kleine, te grote, te onrijpe kersen, of zij die een plekje hebben worden B-klasse. Iedere kers wordt met de hand gekeurd en op het oog uitgezocht. Een geduld werkje.

Bij mij gaan ze in de teil, worden gewassen en daarna krijgen ze de kersenontpitter op hun kop. Zo gaan er honderden door mijn handen (en een paar apart en in mijn mond, want de verleiding is groot!). In de pan met elkaar op het vuur en koken maar... ondertussen denk ik aan mijn eerste ontmoeting met die prachtige vruchten; als oorbel aan de oren van mijn moeder, zal ik ook even? 

2 opmerkingen:

  1. Hoofd pluk is inmiddels weer terug uit het buitenland en ziet tot zijn voldoening dat de CEO van het sjHemmerhuisje enorm haar best heeft gedaan, chapeau mon amour!!

    Kersenrood siert de keuken, de sjHem lucht is een weldaad in je neus, de sjHem potjes liggen te borrelen in de pan vol ongeduld om gevuld te worden. He bah, wat een vervelend, geweldig leven.

    Hoedje erop en dan worden de potjes ingescheept naar het atelier. Daar staan ze te wachten op een nieuwe egenaar.
    En dat allemaal uit de denkkeueken van mijn lieve schat.

    Ga vooral zo door en ik ben trots op je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohhhhhhhhhhhh lady Di. ben je vergeten dat wij elkaar leerden kennen, zo'n 30 jaar geleden op "onze" balkonnetjes van 1 bij 1 meter. jij boven, ik daaronder. jij kersen eten en uitspuigen en ik reactie geven op dat ordinaire gespuug? hahahahahahahahaha. dat verhaaltje was je zeker vergeten he, mevrouw DE Mentie.

    and who am I?????????

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen