zondag 28 juli 2013

Hopen

Sinds een tijdje hebben wij een mol in de tuin. Dat uit zich in iedere dag een verse molshoop, dan weer in het gras, dan weer in de moestuin. Nu vind ik dat niet zo erg, dat is buiten wonen, een mol hoort erbij! Net zoals spinnen en slakken. Als je daar niet tegen kunt dan moet je een appartement nemen, dan heb je hooguit nog af en toe een spinnetje.

Voor Hoofd Gras en Tuin is het een ander verhaal. Al jaren pocht hij met zijn grasveld, het is strak, groen, weinig onkruid en heeft zeker geen oneffenheden. Daar is dus nu verandering in gekomen en dat zint hem niet.

Als eerste werden hond en kat ingezet als Team Mollengravers/vangers, hetgeen al snel als hopeloos moest worden beschouwd (HOPENloos, haha!). Dit plan werd dus terzijde geschoven.  
                                                                                                                               
                                                                                   
Plan B bestond uit een gopher-trap, een klem die in Canada gebruikt wordt om grondmarmotten te vangen, die je hele grasveld omploegen. Volgens mijn Canadese broer ook zeer doeltreffend tegen mollen.
Nu ben ik niet zo het type van bloed en dode diertjes, dus aan mij is dit niet besteed. Mocht de kat of de hond toevallig een vogeltje, muisje of mol vangen, nou ja, dan is het gewoon de natuur! Maar voor Hoofd Gras en Tuin was het nu OORLOG! Hij zette de klem, veiligheidhalve met een bak erover, je wilt toch niet dat je huisdieren in zo'n klem terecht komen! Vervolgens werd er iedere morgen gekeken of er misschien een mol in zat. Stiekem hoopte ik (van het werkwoord HOPEN, haha!) dat de mol naar de buren zou verhuizen of in ieder geval de klem "zou ruiken". Maar nee hoor, de mol tartte het noodlot en groef er vrolijk op los....een hoop er naast!
Hoofd Mollenvanger was de wanHOOP nabij en ging gisteren naar de plaatselijke landbouwwinkel waar een Hollandse mollenklem werd gekocht. Uitleg op internet gelezen en daar staat ie nu:

Maar volgens mij hebben we hier te maken met een zeer intelligente mol, zo eentje die de beschijving van een klem kan lezen, meteen ziet dat dit een wanhoopsdaad is... en lachend 50 centimeter verderop een nieuwe molshoop voor Hoofd Tuin aanlegt. Ik blijf hopen....
                                                                               



2 opmerkingen:

  1. Lache met jullie. Maar er is hoop: ik weet een apparaat dat echt werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mol merkt de luchtstroom dus gaat ie een stukje verderop

    BeantwoordenVerwijderen