woensdag 1 mei 2013

Polen en Rügen



Het leek een heel leuk idee; even over de grens van Polen kijken, toch? Heen en weer ruim 70 km. en na het bezoek aan de musea in Peenemünde kon dat nog makkelijk voor onze tocht naar Rügen (nu ik de umlaut heb gevonden gebruik ik alleen nog maar plaatsnamen met een umlaut!).
Hoofd Reisleiding had zo zijn bedenkingen; het is Polen! Is dat wel safe? Dit komt waarschijnlijk door een akkefietje wat wij eerder bij de Canadese grens hebben mogen meemaken (maar dat is weer voor een apart blog). Ik stelde hem gerust; Polen zit in de EU, dus wat kan er misgaan? Geen Slotties, maar eurooooos! 

Net over de grens kwamen we een grens-markt tegen, met goedkope (belastingvrije) sigaretten en parfums, druk bezocht door Duitsers (en wij dus, haha!), uit op een koopje.



Inmiddels 2 mei 2013 en we zitten op Rügen, het grootste eiland van Duitsland. 
De toegang tot het eiland: de Stralsundbrug.
Het is prachtig weer als we hier aankomen, we volgen de Alleenstrasse, een oude weg die vroeger gebruikt werd door badgasten om naar de diverse stranden te gaan. Onderweg zien we veel landbouw; koolzaad en koren, het is dan ook een heel vruchtbaar eiland. We komen door Putbus (noemen wij Puntmuts) en overnachten in Binz.








Vanmorgen zijn we vertrokken naar de krijtrotsen, een heel bijzondere rots is de Köningstuhl (de koningsstoel), prachtig wit en 118 meter hoog.
                                                                                                                                                                                                 
Je moet er wel wat voor doen om er te komen,
zo'n 452 treden afdalen naar het strand en dan natuurlijk ook weer omhoog!
Opmerkelijk hierbij is nog te vertellen dat de attracties op Rügen allemaal autovrij zijn, d.w.z. de auto laat je achter op een groot (betaald) parkeergebied en dan met een pendelbus (weer betalen natuurlijk) er naar toe. Slimme jongens!






De dag ging snel... we moesten nog "even" het eiland doen en daarom reden we door naar het noorden.   Hier ligt Kap Arkona, het meest noordelijkste puntje van de vroegere DDR. Een prachtig moment voor de vuurtoren-aanbidders onder ons; hier staan maar liefst 2 vuurtorens bij elkaar! De "oude" Schinkeltoren (architect heette Schinkel) uit 1828 en de nieuwe "hoge" toren uit 1905. Een plaatje:
                                                           
Morgenochtend gaan we naar Prora, het bouwwerk van Hitler, bedoeld voor zijn soldaten, maar wat nooit is afgebouwd. 
Dan reizen we door naar Sassnitz, waar de Stena Line vertrekt naar Trelleborg, Zweden, met ons aan boord. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten