donderdag 7 juni 2012

Vanderhoof naar Stewart, Hyder Alaska en weer Canada

De Bear-gletsjer

Gisteren heb ik de mooiste gletsjer tot nu toe in mijn leven gezien. En, geloof me, ik heb er al heel wat gezien. De Bear-glacier ligt op weg naar Stewart en Hyder, echt langs de weg, je kunt hem bijna aanraken. Een gletsjer zoals hij hoort te zijn, zo uit een aardrijkskundeboek, zo puur, zo rein, geen erosie (rotsen of modder), en bijna doorzichtig blauw. We hebben er vele foto's gemaakt. Deze weg is bijzonder, binnen een half uur 5 zwarte beren gespot! En dan die natuur er om heen, prachtige vergezichten, maar ook steile bergen, begroeid met hoge dennenbomen en soms sneeuw erop. Langzaamaan is de sneeuw aan het verdwijnen en zie je de loofbomen ontluiken, waar dan ineens een beer in zit! Echt, we hebben een beer in een boom gezien, en we hebben er foto's van! Dat komt niet vaak voor.

Aan het einde van deze weg ligt Stewart, dat is nog Britisch Columbia, Canada. Even verder ga je, onmerkbaar, de grens over naar Hyder, VS. Het is een bijna uitgestorven dorp waar de beren gewoon door de tuin lopen. Hier is een grote zalmtrap te vinden waar grizzlyberen in juli en augustus op af komen, we waren dus iets te vroeg. Terug naar Stewart hadden we nog een grensgevalletje met de douane van Canada, maar daarna konden we lekker slapen in Stewart in een hotel.

Vanochtend om 7 uur vertrokken (moest van HOOFD REISLEIDING), om nog een keer te genieten van de gletsjer op de terugweg naar de kruizing met de Caissier-Highway, die volgen we tot de aansluiting met de Alaska Highway. Onderweg verbazen we ons over de grootsheid van dit land; we rijden nu al drie dagen door bos en bergen, een gebied 3 keer groter dan Nederland, en dit is nog maar een klein stukje van dit enorme land. We zien een stuk verbrand bos, 35.000 hectare in 2010 verbrandt, heeft een week gebrand, oorzaak bliksem, kun je je dat voorstellen?
De bosbouw is hier gigantisch en big business. Iedere 5 minuten rijden er grote vrachtwagens vol boomstammen voorbij, op naar zagerijen en houtverwerkende industrie. Productiebossen zo groot als de provincie Gelderland.
Onderweg stoppen we nog bij Jade-city, een klein plaatsje waar, zoals later bleek, 95% van de jade-productie plaatsvindt. Deze groene, halfedelsteen wordt in grote hoeveelheden opgekocht door de Chinezen en verdwijnt dus naar Azië.

Door de snel smeltende sneeuw en de enorme regenbuien van afgelopen tijd vormen zich grote waterstromen, die een gevaar zijn voor de weg; hele delen zijn weggespoeld of worden afgesloten om hersteld te worden. Zo ook een stuk voor ons, een halve rivier ging over de highway. Met man en macht (grote machines) werd geprobeerd om een dam te maken om de weg te behouden, wij mochten er nog langs, maar later hoorden we, in onze gezellige overnachtingsplaats, dat de hele weg was afgesloten tot morgenmiddag. Wat een geluk! Anders hadden we moeten bellen met de boot, die we, hopelijk zonder problemen, morgen gaan nemen in Alaska.

Stand wild:
Beren: 7
Moose: 2
Wasbeertjes: 1 (dood op de weg)
Coyote: 1
Poolvos: 1 (nadat ie begon te blaffen bleek het een wilde hond te zijn, haha!)

1. Hoi Diana en Martin,
    Niets teveel gezegd hè over Alaska?
    Diaan: je trema zit rechts op de middelste regel boven het ' streepje. hahahah.
    Heerlijk te lezen hoe het jullie vergaat daar in Alaskla