zondag 3 juni 2012

Voorpret?

Iedere reiziger weet het; de voorpret is het leukste... Tot je aankomt op de plaats van bestemming, het doel van alle voorbereidingen, is het vooral fantasie. Verwachtingen komen dan pas uit, en ja, zelfs de plaatjes uit de reisboeken worden dan werkelijkheid. Geweldig! Voor het zover is, moeten er wel voorbereidingen getroffen worden.

HOOFD REISLEIDER richt zich op zijn manier op de voorpret; avonden lezen en kijken op internet, kaarten bestellen, routes uitstippelen, vliegtuigen en auto's reserveren en overnachtingsmogelijkheden bekijken. Natuurlijk allemaal binnen het budget en binnen de tijd. Vijf weken op reis is bijzonder en vergt enig gepuzzel. Iedere avond komen er meer "leuke, interessante dingen om te zien" bij. Eigenlijk zijn 5 weken nog niet genoeg voor een gebied dat 35 keer groter is dan Nederland (voor je belevenis: is net zo groot als Spanje, Frankrijk, Duitsland en de Benelux samen) en maar 700.000 inwoners, waarvan de meeste mensen in de 2 grote steden wonen.

Meestal begin ik, HOOFD HUISHOUDING, op tijd. D.w.z. in mijn hoofd heb ik een heel lijstje "to do". Allereerst heb ik de verantwoording voor de huisdieren, dus wie gaat er op mijn schatjes passen? Is er genoeg eten, kattengrit? Moet ik ze nog ontwormen en ontvlooien? Dan hebben we een grote tuin, dus die moet aan kant. Nog even het onkruid wegtrekken, grasmaaien, lege potten opruimen, de mol verwensen €&$£¥#%\ ! En dan het huis een grote beurt geven. Niet alleen opruimen, maar meteen "even" de kast herstructureren, de keuken soppen, de c.d.'s op alfabetische volgorde zetten, ach, en dan ook maar even de kamerplanten verpotten, en nu ik toch met aarde bezig ben, dan ook maar de tomatenplantjes in grotere potten zetten in de nieuwe kas. Zou de oppas zien dat ze veel water nodig hebben? Direct opschrijven, en ook hoe de pomp werkt...

Uren later bedenk ik dat de groene vuilnisbakken vol zitten, die moeten geleegd worden, want het gras uit de grasmaaier moet daar in. Dat dan ook maar even regelen met de buurman. Tijdens onze vakantie komt er ook nog familie in ons "vakantiehuis" en dus moeten de bedden schoon zijn, even zuigen, badhanddoeken klaarleggen en natuurlijk een briefje met hoe de kachel werkt, de wasautomaat, waar de reservesleutels te vinden zijn. Meteen maar een vlucht/reisplan maken voor de achterblijvers. Oja, ik moest nog boodschappen doen, even naar de drogist, cadeautjes kopen voor de mensen die we bezoeken, en de tickets ophalen.

Gut, ik ben nu al moe en ik moet mijn koffer nog inpakken! Is dit nou die voorpret?

1 opmerking:

  1. Ja enig, op reis. De vakantie begint als je na de derde keer terug naar binnen geweest bent om nog: het koffiezetapparaat uit te schakelen, je telefoon te zoeken en de thermostaat op continue te zetten. Tja. Nou, onmeunig veel plezier! xxx

    BeantwoordenVerwijderen